Víkendová idylka v Krakove: 8 tipov alebo poohliadnutie sa za letom

Rozpálené ulice júnovej horúčavy, keď zrazu niekto zakričí „shower“ a všetci sa rozbehneme k verejnému rozprašovaču, ktorý ľudí osviežuje uprostred námestia. Koľko málo stačí ku šťastiu, možno prichádzame z iných kútov sveta, ale stačí pár kvapiek vody a v jednu chvíľu sú z nás spojenci. Chvíľa sa zastaví a vnímam len úsmev na tvári zo zdielaného okamihu. Nemusíme ovládať jazyk toho druhého, aby sme vedeli, že sa cítime úplne rovnako, osviežene, jednoducho, bezstarostne.

Táto chvíľa v mojej mysli vystihuje náš víkendový únik do Krakova.

Aj keď to bola moja tretia návšteva tohto mesta, sama som bola prekvapená tou pohodou a ľahkosťou, ktorú som na sebe spozorovala napriek tomu, že som kráčala centrom turistického veľkomesta práve na začiatku sezóny.

Aj keby som to tu nenapísala, z nasledujúcich odporúčaní zistíte, že náš výlet bol vysoko ležérny a točil sa viac okolo jedla ako pamiatok. Ak plánujete zájsť si do Krakova na pár dní pohodičky a objaviť miestne zákutia mimo hlavnej turtistickej trasy, v tom prípade ste tu správne a neviem sa dočkať, až vám o týchto pokladoch porozprávam.

1) Zatúlajte sa uličkami Kazimierz

Aj keď sme bývali v inej štvrti, niekoľko krát do dňa sme sa pol hodinu prešli do Kazimierzu. Všetky veci, ktoré nás zaujímali boli proste tam. A aj keď sme ich našli, išli sme ďalej a ďalej pretože všetko na tejto štvrti bolo pekné a každý nový roh skrýval nové zákutie. Židovská história tejto štvrti dávala našim prechádzkam ešte inú atmosféru.

Na námestí Plac Nowy v soboty ráno nájdete autentický blší trh. Aj keď si nič nekúpite, choďte sa prejsť pomedzi stánky so starými foťákmi alebo strieborným príborom a ak vám z toho vyhladne, v strede námestia nájdete chrumkavé zapekanky, miestny street food.

2) Choďte sa najesť do Alchemia od Kuchni

Hneď na rohu od Plac Nowy vás táto maličká reštaurácia hneď vedľa susedného baru s rovnakým menom privíta pravým hipsterkým menu. Od indických rezancov, cez hummus až po domáce hamburgre si tam každý niečo nájde – ideál pre mňa a môjho manžela (fanúšik vegetariánov a sympatizujúci kravožrút). Tým, že v Žiline ešte stále nemáme výber z každého konca sveta a kulinárske novinky si teda ručne pripravujeme doma, rada pri cestovaní nájdem aspoň jednu „hipsterskú“ reštiku, pretože presne viem, čo tam nájdem a že sa tam budem cítiť dobre. V tejto som si dala vege burger s falafelom, halloumi syrom a paprikovým hummusom, no proste sen 🙂

3) Na kávu do Cytat cafe si zoberte knižku

Doslova jednu uličku pred Alchemiou nájdete túto útulnú kaviareň. My sme ju objavili cestou na večeru a hneď nás lákala svojimi veľkými otvorenými oknami, v ktorých posedávali ľudia popíjajúci ľadový čaj. Keď nazriete dnu, objavíte úplne nový svet. Kým sa dostanete na koniec, prejdete 4 miestnosťami, všetky zariadené v čitateľskom duchu ale každá trochu inak. Dnes sa cítite na sedenie na gauči, tulivaku, pohodlnom kresle či sa vystriete na stoličke? Po stenách nájdete citáty, čo je vlastne v preklade meno kaviarne, ak ste na to ešte neprišli, a nie len to, ale k objednávke vám jeden náhodný citát prinesú aj na pamiatku. Objednať si treba pri pulte, oh a nezabudnite ísť pozrieť na wc v téme Harryho Pottera, len pozor, aby vás to nespláchlo až na Ministerstvo Mágie.

4) Choďte sa vyvaliť na deku na breh Visly pod Wawel

Zbalte si deku, desiatu a nájdite si dobré miesto na brehu rieky. Nebojte, nebudete sami, okrem občasných holubov je tento breh obľúbeným miestom pre miestnych, ktorí si sem chodia oddýchnuť, opáliť sa alebo sadnúť na piknik.

Výhľad stojí za to.

5) Ochutnajte žurek

Toto je asi jediný tradičný bod na tomto zozname, ale je taký dobrý, že si ho tam s hrdosťou nechám. Polský žurek som prvý krát ochutnala ako malá, a jediná spomienka, ktorá mi naňho ostala bola, že mi naozaj chutil. Odvtedy som čakala na príležitosť dať si ho znovu. Pred naším výletom som si robila výskum najlepších žurkov v Krakove, čítala recenzie, porovnávala ceny, ale vyšlo to tak, že ten najlepší žurek sme našli len pár krokov od našej čítacej kaviarne. Bolo teplo a miesta z môjho výskumu boli všetky ďaleko. Ale potom som našla novú recenziu na toto malé miestečko menom Szynk, ktoré sa z popisu zdalo ako nejaké lacné bistro. Len čo sme vošli dnu mi manžel vraví: „To čo za posh reštiku si našla?!“ A ja som len prekvapene pozerala na úplne prázdnu miestnosť s prestretými stolami, ružami vo vázach a čašníka v košeli zapnutej do posledného gombíka. Svojich jediných zákazníkov usadil ku stolu pri okne, zapálil sviečku a postaral sa o to, aby sme mali krásny zážitok z výletu. Cítila som sa zle, že sme prišli iba na polievku, ale namiesto urazeného personálu sme dostali predjedlo zadarmo.

6) Vyrazte si von na raňajky

Len vyjdete z domu zistíte, že na každej ulici nájdete aspoň 2 pekárne. My sme do jednej takej zaliezli, vybrali si ochutnávku z miestneho sladkého pečiva a k tomu čerstvo vytlačnú pomarančovú šťavu a na letáčiku sme sa dočítali (alebo skôr naše lingivstické hlavy rozlúštili), že vraj pravý new yorský bagel pôvodne pochádza z Krakowa. Fíha tak v tom prípade, by sme ho asi mali skúsiť (a ani sa nemusíme hanbiť že namiesto lokálnej kuchyne dávame prednosť amerikanizácii – veď pochádza z Krakowa :D). Tak na druhý deň sme sa za raňajkami prešli ďašiu pol hodinu naspäť do Kazimierzu do Bagel Mama. Ešteže tak, lebo inak by sme prišli o veľkú pochúťku. Na výber máte asi 15 kombinácií a naše odporúčanie je John McEnroe!

7) Na večerný drink

Len kúsok od nášho ubytovania sme našli výnimočné miesto s názvom Tytano.  Ide o starú továreň prerobenú na bar – alebo skôr bary.

Popisujú to ako „urban lifestyle complex.“ Je to celý areál malých podnikov s ošúchanými stenami, vlajočkami a nekonečnou terasou. Vždy keď sme mysleli, že už sme na konci sa pred nami vynorili ďalšie podniky až sme skončili tam kde sme začali. Okrem koktejlového baru tu nájdete napríklad aj palacinkáreň. My sme sa usadili v časti s remeselnými pivami, ktorých čapovali 25 druhov. Každý sme si vybrali po dvoch a posledný večer v Krakove zakončil náš mini beer tasting (jupí višňové pivo!).

8) Ubytovanie v centre

Samozrejme, že sme si ubytko našli cez airbnb.

Čarovný pavlačový dom na tichej ale centrálnej ulici s vlastným dvorom. Napriek starej budove bol náš byt krásny, čistý a moderne vybavený, vrátane klímy. Na vedľajšej ulici sme mali supermarket 24/7 a kaviareň s úžasnými panini. Na hlavné námestie sme prešli do 10 minút. Pred domom je platené parkovanie, ktoré je ale cez víkend zadarmo. Jediný problém je, že berie iba mince, ktoré nám ani v 8 obchodíkoch nechceli rozmeniť.

Zabudla som na nejakú dôležitú krakovskú zastávku? Napíšte mi prosím do komentára, nech si ju nabudúce pridám na zoznam.